Strategické plánování
Vize, poslání a strategie jsou klíčové dokumenty pro rozvoj vaší organizace. Týkají se všech jejích činností, a to jak vnitřních záležitostí, tak základní činnosti a komunikace navenek. Dobrá strategie reflektuje i vnější prostředí a reaguje na měnící se společnost.
Obsah strategie
Strategie či strategický plán je klíčovým dokumentem pro rozvoj organizace. Strategie by se měla odvíjet od vašich hodnot, vize a poslání. Vize, poslání i hodnoty mají dlouhodobější charakter než samotná strategie. Vizi tvoříme na 10 a více let a vystihuje představu o širší společenské změně, ke které směřujeme a k níž svými aktivitami přispíváme. Vize je naplňována díky strategii, která se plánuje na časové období 3 až 5 let. Strategie by měla obsahovat především cíle dosažených změn a rozvoje organizace na dané období. K dosažení cílů by měly být vytvořeny akční (většinou roční) plány.
Od vize k akčním plánům
Prvním krokem ke strategickému plánování je vyhodnocení vize a poslání. Jsou stále relevantní? Následuje analýza stavu, ve kterém se organizace nachází. Díky zpracovaným analýzám pomocí nástrojů, jako jsou SWOT analýza nebo Business Model Generation, a tím, že vezmete v potaz tzv. megatrendy ve společnosti, jako jsou stárnutí populace, umělá inteligence, udržitelnost nebo multikulturalismus, se vytříbí strategická témata, na kterých chcete v budoucích několika letech pracovat.
Tato strategická témata jsou obecná, zohledňují ale, jak se organizace chová uvnitř, její aktivity, komunikaci navenek i vnější prostředí. Jsou základem pro tvorbu dlouhodobých cílů, které je třeba definovat měřitelně, aby bylo jasné, kdy je cíl splněn; zde se doporučuje držet počet do 4 až 6 cílů. Dlouhodobé cíle potom rozdělíte do krátkodobých jednoletých cílů a pro každý z nich následně sestavíte akční plán s harmonogramem a indikátory plnění a určíte osoby, které budou za plnění jednotlivých dílčích úkolů zodpovědné. Je třeba nastavit pravidelnou kontrolu plnění strategických témat (respektive akčního plánu) 2 až 4krát ročně, aby váš strategický plán neskončil v šuplíku.
Jak na to?
Ke strategickému plánování se dá přistoupit mnoha způsoby, přesný návod neexistuje. Záleží na tom, co je pro vás v danou chvíli nejdůležitější (hodnota organizace, práce s publikem, finance). Do tvorby strategie doporučujeme zapojit co nejvíc kolegyň a kolegů. Zajistíte tak, že se na ní napříč organizací shodnete a že se do jejího plnění zapojí co největší počet lidí. Pokud si nejste jistí, jak na to, může vás procesem strategie provést facilitátor.
Jak správně nastavit cíl?
Příjemce musí z vymezení cíle a jednotlivých úkolů pochopit, jak zadanou práci provést a kdy má být hotová. K tomu pomůže technika SMART, která shrnuje zásady pro stanovování cílů či úkolů. Jednotlivá písmena názvu metody značí pět požadavků, které by měl každý cíl splňovat; měl by být specifický, měřitelný, dosažitelný, realistický a termínovaný.
Hodnocení a kontrola
Nezbytnou součástí úspěšného řízení organizací je i hodnocení a kontrola toho, jak vaše cíle plníte. Pomůže zkvalitnit vztahy uvnitř organizace i navenek (například se zřizovatelem, sponzory nebo dalšími klíčovými partnery). Existuje celá řada přístupů a nástrojů, jak evaluaci provádět. Jedním z nich je celosvětově využívaný Balanced Scorecard. Tento nástroj sleduje, jak se daří v rámci celé organizace naplňovat definované cíle. Jeho zavedení je poměrně jednoduché.
Krizové řízení
V případě závažnějších, náhlých nebo očekávaných změn přistupujeme ke krizovému řízení. Krizový management vyžaduje rychlá rozhodnutí a opatření bez ohledu na dlouhodobou strategii, zavedené procesy a aktivity organizace.
Metody
Business Model Generation (BMG)
Zdroje
Simon Sinek: Objevte své PROČ
Frederic Laloux: Budoucnost organizací