Business Model Generation

Business Model Generation (BMG) je základní metodou pro vhled do fungování každé organizace. Lze ji použít nejen pro vyhodnocení stavu celé organizace, ale i jejích částí a projektů v aktuálním či budoucím čase. I když metoda vznikla pro rozvoj podnikání, lze ji aplikovat i pro oblast kultury.

Výhody metody

Pro tuto metodu byla vyvinuta šablona Business Model Canvas (Plátno byznys modelu), která tvoří vizuální rámec devíti polí pro popis různých částí organizace. 

Práce se šablonou má mnoho výhod. Nabízí jít „na dřeň“, protože umožňuje a vyžaduje klást si zásadní a někdy i nepříjemné otázky jako: Proč a pro koho tady jsme?, Proč a pro koho to děláme?, Kam směřujeme? nebo Jaký má naše činnost smysl? Dále umožňuje myšlenky vizualizovat a strukturovat. Ideální je pracovat v týmu 3 až 4 lidí na jedno plátno, neboť ve skupině se přemýšlí lépe; týmová práce nad plátnem je zároveň důležitým nástrojem pro motivaci a sladění vnímání hodnot organizace. K plátnu vašeho byznys modelu je dobré se opakovaně vracet. Zjistíte tak, kam jste se v mezičase posunuli nebo jestli není žádoucí přizpůsobit fungování aktuálním potřebám. Některé firmy si upravují BMG každý rok; tento postup lze doporučit například pravidelně se opakujícím festivalům, které by měly kontinuálně vyhodnocovat své fungování.


9 polí plátna

BMG nabízí srozumitelný soubor kategorií v devíti polích, mezi nimiž fungují jasné provazby:  

  • poskytovaná hodnota,
  • zákaznické segmenty,
  • vztahy se zákazníky,
  • distribuční kanály,
  • klíčové činnosti,
  • klíčové zdroje,
  • klíčová partnerství,
  • zdroje příjmů,
  • struktura nákladů.


Poskytovaná hodnota

Hodnota je to, co vaše organizace vytváří a nabízí pro své publikum. Jedná se o nejdůležitější pole plátna, o vyjádření toho, proč a pro koho organizace existuje. Z tohoto důvodu pole leží ve středu plátna. Vyjadřuje jedinečnost organizace, co poskytuje svému publiku a co by se bez její existence neuskutečnilo. Hodnotová nabídka by měla vystihovat poslání organizace. Vyplnění tohoto pole je nejsložitější a měli byste si na ně vyčlenit nejvíce času.

Zákaznické segmenty (cílové skupiny)

Zákaznické segmenty jsou skupiny zákazníků, které sdílí stejné potřeby nebo preference. V případě kulturních organizací se termín zákaznické segmenty ztotožňuje s termínem cílové skupiny. Jedná se o prostředí, které neovlivňujete. Vaše publikum má své potřeby a zájmy, které byste měli znát a vycházet jim vstříc. V případě kulturních organizací je velmi osvěžující a přínosné podívat se na vlastní činnost pohledem publika (zákazníků).

  

Vztahy se zákazníky

Zákaznické vztahy se mohou pohybovat od osobních kontaktů ke zcela vzdáleným vztahům. Jsou pro ně určující dvě charakteristiky: blízkost a zapojení. Blízkost znamená osobní a nadstandardní vztahy, které jsou vítány a oceňovány; zapojení odkazuje k míře interakce se zákazníkem. Někteří návštěvníci nechtějí být zapojeni „do hry“, jiní to naopak vyhledávají. Je třeba nastavit oba přístupy, k zákazníkům aktivnějším i těm pasivnějším.

Distribuční kanály

Toto pole řeší, jakým způsobem a jakými kanály organizace doručuje svou hodnotu – tedy své služby a produkty zákaznickým segmentům, respektive cílovým skupinám. Jak probíhá propagace a prostřednictvím jakých nástrojů? Jedná se o shrnutí vašich komunikačních kanálů, jako jsou například sociální sítě, inzerce, osobní kontakty, ale i speciální propagační akce (prohlídky zákulisí, přítomnost na zkouškách či účast na procesu tvorby). Nezapomínejte na to, že k jedinému kontaktu s publikem mnohdy dochází pouze prostřednictvím uvaděčů a uvaděček, šatnářů a šatnářek, kustodů a kustodek.

Klíčové činnosti

Toto pole se zaměřuje na hlavní aktivity, díky nimž plníte danou hodnotu. Dostáváte se do prostředí plátna, které ovlivňujete a o kterém rozhodujete. Záleží na vás, co budete nabízet a poskytovat. Zde je třeba hledat vztah mezi jednotlivými aktivitami a cílovými skupinami. Mají klíčové aktivity své publikum? Máte správně nastavenou distribuci tak, aby aktivity našly své zákazníky? Patří sem představení, zkoušky, výstavy, koncerty, přednášky, workshopy, vydávání knih, školní návštěvy a mnoho dalších.

Klíčové zdroje

Zdroje jsou zásadní pro konkurenční výhodu. Kvalita modelu závisí na kvalitě zdrojů, které se používají k tvorbě hodnot. Do této kategorie patří vše, co vaše organizace potřebuje k tomu, abyste mohli poskytnout nabídku vašim návštěvníkům. Jedná se o zaměstnance, prostory, sklady, technické vybavení a další. Finance se řeší v jiném poli.

Klíčová partnerství

BMG klade důraz na partnerství a spolupráci s dalšími organizacemi. Kdo jsou tito partneři a proč jsou pro vaši organizaci důležití? Jak jsou tito partneři spojeni s klíčovými zdroji a aktivitami organizace? Do tohoto pole patří například: ostatní umělecké a kulturní organizace, zřizovatelé, sponzoři, donátoři, dobrovolníci, nadace a další poskytovatelé grantů, umělci a různé podpůrné profese nebo vzdělávací instituce. Jde o partnery, bez nichž bychom nemohli poskytovat naši hodnotu.

Zdroje příjmů

Plátno nabízí i prostor pro audit finančních příjmů. Pole příjmů umožňuje zamyslet se nad příjmy z dotací, grantů, vlastní činnosti nebo od sponzorů.

Struktura nákladů

Zde se zaměřte na ty nejdůležitější a nejdražší nákladové položky. Patří sem mzdové prostředky, náklady na program, vaše služby, marketing, fundraising, údržbu a další.

Zpracování této metody je poměrné náročné. Ideální je vyhradit si celý den. Díky diskuzím nad jednotlivými plátny zjistíte, že každý o své organizaci uvažuje jiným způsobem. Každý kolega akcentuje v organizaci či programování jiný aspekt. Složením mozaiky všech názorů můžete následně získat obraz, který jste původně nečekali. Je možné, že přijdete na aktivity, pro které nemáte cílovou skupinu, nebo o ni nepečujete. Anebo naopak, že udržujete cílové skupiny, pro které nenabízíte žádný obsah. Můžete také zjistit, že byste měli navázat partnerství, která podpoří vaši hodnotu.