SWOT analýza

Jedna z nejpoužívanějších strategických analýz vám pomůže zjistit, v čem jste dobří a co se naopak ve vaší organizaci nedaří či kde se nachází nevyužitý potenciál. Zjistíte vaše slabé a silné stránky, tedy stav organizace.

SWOT analýza („SWOTka“) umožňuje zmapování vnitřního prostředí organizace pomocí silných a slabých stránek a vnějšího prostředí pomocí příležitostí a hrozeb. Jedná se o jednu ze základních metod strategické analýzy, kterou vytvořil Albert Humphrey v 60. až 70. letech 20. století v rámci výzkumného projektu na Stanfordově univerzitě.

 

Jak se s nástrojem pracuje?

SWOT analýza se vytváří v šabloně čtyř kvadrantů. Levá polovina je určena pro výčet faktorů, které mají pozitivní dopad na vaši činnost (silné stránky a příležitosti), pravá část naopak zobrazuje skutečnosti negativní, které je třeba vyloučit nebo být připraven na jejich důsledky (slabé stránky a hrozby). Zároveň horní polovina (silné a slabé stránky) zahrnuje faktory interní povahy, které lze ovlivnit. Dolní potom zahrnuje externí vlivy, které je vhodné reflektovat a pracovat s nimi (příležitosti a hrozby).

  • Silné stránky pomáhají budovat značku a vaši výjimečnost a posilovat vaše hodnoty. Patří sem dovednosti a znalosti, zdroje nebo dosažené úspěchy.
  • Mezi slabé stránky se řadí vše, co vás v organizaci trápí a co potřebujete zlepšit či odstranit.
  • Příležitosti představují externí skutečnosti, které mají pozitivní dopad na organizaci.
  • Naopak hrozby jsou faktory, které vás ohrožují a nemůžete je ovlivnit.

Při zpracování SWOT analýzy se často chybuje v záměně silných stránek s příležitostmi a slabých s hrozbami. Dobře sestavená SWOT analýza obsahuje alespoň pět položek v každém kvadrantu. Je to výchozí situace pro následné „grupování“ do sourodých celků, které jsou základem pro vytyčení témat, se kterými hodláte pracovat.

K čemu se analýza používá

Díky této analýze zjistíte, v čem jste dobří, co funguje a kde vám naopak provoz či jeho obsahová část drhne nebo kde se nachází nevyužitý potenciál. Odhalíte tak vaše slabé a silné stránky, tedy stav organizace. Zmapujete si vaše vnější prostředí, oblasti, na které si musíte dát pozor, i oblasti, které mohou vaší organizaci přinést nové impulzy. SWOT analýza je nejčastějším nástrojem pro přípravu strategického plánu, respektive témat, z nichž se formulují dlouhodobé cíle a následně cíle krátkodobé a akční plány. Pouhým vyplněním SWOT analýzy změna v organizaci nenastane, jedná se ale o první krok k uvědomění si systémových problémů.

Participativní přístup

Při sběru podnětů je vhodné dát prostor většímu počtu kolegyň a kolegů a na analýze pracovat společně. Na organizaci tak získáte velmi potřebný pohled od ostatních, který se od toho vašeho může lišit. Další předností participativního přístupu je zvýšení motivace v týmu. Díky práci na strategických dokumentech si všichni zvědomí, jakým způsobem přispívají k naplnění vize, poslání a hodnotám organizace, a proto se mohou cítit více motivovaní. Pokud jsou v týmu nějaké nevyřčené problémy, při analýzách mohou vyplavat na povrch (zejména při sběru slabých stránek). I to je přínosem participace, neboť vyřčení problému je předpokladem pro jeho řešení.