Balanced Scorecard

Nástroj BSC má několik funkcí. Vyhodnocuje aktivity a procesy v organizaci, slouží jako nástroj strategického rozhodování a v neposlední řadě napomáhá v komunikaci se zainteresovanými skupinami.

BSC nahlíží na organizaci ze čtyř perspektiv: z perspektivy zákazníků, perspektivy učení se a růstu, perspektivy financí a perspektivy vnitřních procesů. 

BSC byl vytvořen Robertem Kaplanem a Davidem Nortonem v první polovině 90. let 20. století.

Jak vytvořit BSC pro Vaší organizaci?



  1. Prvním krokem k vytvoření BSC je identifikace strategických cílů vaší organizace pro všechny čtyři perspektivy. Každá perspektiva bude mít obvykle několik strategických cílů (alespoň dva nebo tři), na které se budete soustředit. Příklady strategických cílů mohou být: navýšení počtu návštěvníků, vzdělávání vašich pracovníků, zefektivnění vnitřních procesů, zvýšení příjmů z fundraisingu a další. Při stanovení strategických cílů je nutné vždy vycházet z poslání vaší organizace. 
  2. Následně byste měli stanovit konkrétní ukazatele, které použijete k měření úspěchu každého strategického cíle. Například pokud je vaším cílem zvýšení počtu návštěvníků, potom indikátorem bude počet návštěvníků. Pokud je vaším cílem zvýšení příjmu z fundraisingu, potom může být indikátorem poměr příjmu z fundraisingu k celkovým příjmům. Klíčové je zde stanovení indikátorů pro každý strategický cíl, v některých případech jich může být pro jeden cíl i více.  
  3. V rámci dalšího kroku je třeba stanovit cílové hodnoty ukazatelů, například jakého počtu návštěvníků chcete dosáhnout ve sledovaném období nebo jakého procenta celkových příjmů chcete dosáhnout prostřednictvím příjmu z fundraisingu. 
  4. Posledním krokem je artikulace kroků a aktivit, které umožní dosažení vašich strategických cílů. Mezi tyto aktivity může patřit zvýšení marketingových aktivit k oslovení většího spektra návštěvníků, donorů a sponzorů, najmutí manažera fundraisingu, vytvoření fundraisingové kampaně a další.

BSC se doporučuje sestavit na období jednoho roku; můžete ho sestavit pro celou organizaci nebo i pro jednotlivá oddělení. BSC můžete zveřejnit na vašich webových stránkách nebo jako součást výročních zpráv. Celý nástroj BSC je přehledně vizualizován v následujícím obrázku, který zachycuje propojení všech výše popsaných kroků a také propojení strategických cílů s posláním organizace.