Poslání organizace

Poslání je základním sdělením každé organizace. Mělo by vystihovat podstatu vaší činnosti a existence, tedy především kdo jste, co děláte a pro koho. Poslání by mělo být šité na míru přímo vám a být jedinečné, přesvědčivé a zapamatovatelné.

Jaké hodnoty vaše organizace nabízí

Poslání je většinou uvedeno ve zřizovací či jiné zakládající listině, bývá zde ale často formulováno nepřesně, příliš odborně nebo šroubovaně. Poslání by však mělo jednoduše a co nejlépe vystihovat hodnoty vaší organizace, tedy jaké nabízíte služby a pro koho. Jinými slovy, jaký je důvod vaší existence. Poslání je základem vize a dlouhodobé strategie. 

Pro co největší srozumitelnost by mělo být formulováno stručně, v jedné či dvou větách. Pro propagaci organizace je důležité, aby vaše publikum, partneři i donoři rozuměli vašemu poslání. Můžete je proto umístit na homepage vašich webových stránek či z něj vytvořit pro tento účel ještě kratší a údernější motto.

Soulad s vaší činností

Poslání by mělo vyjadřovat to, co opravdu děláte. Nemělo by obsahovat nic, co se nepromítá ve vašich službách a akcích. To platí i naopak, vaše činnosti by měly být v souladu s vaším posláním. Pokud plánujete nové aktivity, dejte pozor, abyste se od svého poslání neodkláněli. Dobře formulované poslání tak napomáhá při každodenní praxi, například při rozhodování o tom, zda požádat o určitý grant, realizovat určitý projekt nebo přijmout nabídku ke spolupráci od konkrétního partnera. Pokud se rozhodnete změnit zaměření organizace, rozšířit vaše služby či zaměřit se na nové cílové skupiny, je možné, že bude třeba redefinovat i vaše poslání.

Jak na to?  

K formulaci poslání slouží například metoda Business Model Generation (BMG), která umožňuje definovat základní hodnoty organizace pomocí Plátna byznys modelu. Díky tomuto nástroji je zřetelné propojení vašich činností s hodnotami a posláním, které se od nich odvíjí, a vašimi cílovými skupinami. Tato metoda nabízí zapojení širšího týmu, BMG je tak zároveň příležitostí pro posílení interní spolupráce. Jednodušší metodou, kterou můžete využít, je SWOT analýza, kdy vás k formulaci poslání může nasměrovat pojmenování silných stránek vaší organizace. 

Poslání může vycházet i z osobních hodnot. Kniha Simona Sineka Objevte své PROČ, navazující na knihu Začněte s PROČ, je návodem, jak najít v práci inspiraci a nadchnout ostatní. Obsahuje konkrétní postupy, úkoly a tipy pro jednotlivé fáze procesu objevování osobních a týmových hodnot.


Metody

Business Model Generation 

SWOT analýza


Zdroje

Simon Sinek: Objevte své PROČ

Aby se vám web dobře používal (Souhlas s cookies)
Pro co nejpohodlnější používání webu potřebujeme váš souhlas se zpracováním souborů cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko „Povolit vše“.
Souhlas můžete odmítnout zde