Finance

I když finanční zisk nebývá cílem kulturních projektů, zajištění dostatečných finančních prostředků je pro jakoukoliv činnost klíčové. Výše rozpočtu rozhoduje o tom, jak velký a jak ohodnocený bude váš tým nebo v jakém rozsahu a v jaké kvalitě můžete plánované aktivity realizovat.

Fundraising 

Fundraising je systematická činnost, jejímž výsledkem je získání finančních či jiných prostředků na obecně prospěšnou činnost organizací nebo jednotlivců. Fundraising je dobré vnímat jako budování vzájemně výhodných partnerství mezi tím, kdo hledá zdroje, a tím, kdo zdroje vlastní. Jde o umění, jak přesvědčit druhé, že vaše organizace dokáže řešit důležité výzvy a že je potřebnou součástí společnosti hodnou podpory. V případě sponzorů a mecenášů jde o konání dobrých skutků nejen prostřednictvím finančních darů, ale i věnováním času, zájmu a důvěry. Fundraising znamená zapojit ostatní do toho, o co vám jde, přičemž přínos z této spolupráce mají obě strany.

Je nutné si uvědomit, že cílem fundraisingu není pouze získat jednorázově co nejvíce peněz, ale že se jedná o kontinuální a dlouhodobou práci s rozmanitými zdroji, jejich kultivaci a prohlubování. Pro neziskové i zřizované organizace je klíčové diverzifikovat své zdroje a nebýt závislý pouze na jednom příjmu. V praxi to znamená, že pokud chce organizace získat finance či další zdroje od více donorů, je třeba počítat s pozicí fundraisera a začlenit tuto agendu do své strategie. Práce s dárci a podporovateli se stává součástí standardní profesionální výbavy každé dobře fungující kulturní instituce a iniciativy. 

Fundraising je propracovaný obor, kterému se věnují různé vzdělávací agentury, například České centrum fundraisingu a Fórum dárců. Knihovna Českého centra fundraisingu nabízí rovněž vhodnou odbornou literaturu. 

Kromě samotných peněz patří mezi zdroje i lidé (šiřitelé dobrých zpráv, podporovatelé, dobrovolníci, spolupracovníci, členové správní rady…), věci (materiální dary, vybavení, nástroje, dopravní prostředky…), práva (různá poskytnutá oprávnění), informace (přístup ke sdílení informací s jinými), pověst (důvěryhodnost organizace), práce (dobrovolníků, pomocníků…) či služby (zdarma či se slevou poskytované).

Crowdfunding 

Crowdfunding označuje hromadné či komunitní financování na principu dobrovolné sbírky. Jako příklad „historického“ crowdfundingu v ČR je odkazováno na sbírku na stavbu Národního divadla. V dnešní době se komunitní financování rozšířilo díky internetu a existenci mnoha specializovaných serverů.

Autor nápadu si vybere jednu z platforem, zahájí kampaň na určitý projekt a předem stanoví částku, na kterou cílí. Je možné usilovat o podporu čehokoliv: filmu, hry, knihy, kulturní akce, výstavby budovy, vývoje technologie či blíže neurčenou podporu samotné existence. Potenciálním přispěvatelům jsou nabízeny různé odměny odstupňované podle výše finančního daru: od vstupenky nebo knihy po večeři se známou osobností či drobný suvenýr. Pokud v době určené pro sbírku vyberete požadovanou sumu či ji přesáhnete, provozovatel webu převede peníze na váš účet. Když se stanovenou sumu vybrat nepodaří, jsou dary vráceny přispěvatelům. Pro to, aby byla vaše kampaň úspěšná, je tak zapotřebí vynaložit značné úsilí na správně cílenou propagaci, která přiláká k projektu pozornost dostatečného množství zájemců.

Jak na granty


Součástí fundraisingu je i možnost a schopnost získávat granty. Grant je definován jako účelový příspěvek (dotace) na veřejně prospěšný účel, který se obvykle získává ve více méně veřejné soutěži s anonymním posouzením na základě předloženého projektu. Granty vypisují a dotace přidělují donoři –⁠ veřejné či soukromé instituce (ministerstvo kultury, města, městské části, kraje, soukromé nadace, mezinárodní organizace nebo evropské fondy). Je běžné, že je vyžadováno dofinancování ze strany příjemců podpory. S tím je nutné počítat při rozhodnutí, zda je daný grantový program pro vás vhodný. Při získávání grantů je důležité si také uvědomit, že donor sleduje svůj cíl (cíle a priority grantové výzvy). Nezajímá ho pouze, co chcete vy, ale zejména to, co chce on. 

Před samotným vyplňováním žádosti je třeba dobře zvážit, zda je daný program v souladu s vaším posláním a činností a zda vám grant opravdu pomůže v rozvoji organizace. Může se totiž stát, že by vás mohl naopak vyčerpat a vaši práci zkomplikovat. Je rovněž důležité počítat s nárůstem administrativy spojené s vedením projektu a zpracováním průběžných či závěrečných zpráv. Ideální je začlenit výdaje na administraci už přímo do grantové žádosti.

Vypracování dobré žádosti vyžaduje pečlivé nastudování podmínek pro udělení grantu (cíl, výstupy, cílové skupiny, rozpočet, doba trvání, dopad atd.). Více o tomto tématu najdete v záznamu webináře Kanceláře Kreativní Evropa Jak na granty I: Žádosti. Přehled grantových výzev poskytuje například Grantový diář pro neziskovky (grantovydiar.cz) či www.culturenet.cz.


Jak sladit prospěšnost a podnikání 

Ke zvýšení finanční stability může významně napomoci využití vlastních zdrojů. Může se jednat o prostory, které lze pronajímat či jinak komerčně využít, ale je možné využít i další zdroje, například personální, a nabízet speciální služby, jako pořádání svateb či zážitkových a vzdělávacích programů.

Vymýšlení komerčních aktivit může být velmi kreativní; je dobré tuto aktivitu vnímat jako příležitost k navázání zajímavých partnerství, propagaci a zpřístupnění vašich základních činností širšímu publiku. Vedení některých neziskovek má výhrady ke skloubení poskytování veřejné služby a podnikání a vnímá ho negativně jako něco, co organizaci odvádí od její základní činnosti. Na komerční akce je však možné pohlížet jako na možnou cestu k větší finanční nezávislosti a zvýšení financí právě pro aktivity, které mají pro vás zásadní hodnotu. Komerční činnost nesmí být nikdy prováděna na úkor poslání vaší organizace.

Výdaje


Kromě příjmové složky je důležité věnovat pozornost i výdajům. Je vhodné čas od času provést audit složení a výše vašich výdajových položek a sladit priority financování s prioritami strategického plánu. 

Zejména zřizované organizace trpí definovanými položkami na osobní náklady. Obecně v kultuře je odměňování kulturních pracovníků hluboko pod národním průměrem. Neodpovídající finanční ohodnocení vede k frustraci a vyhoření nebo k horšímu výkonu práce. Je však možné najít způsob, jak ocenit práci důstojně (například nadstandardním osobním ohodnocením nebo zahrnutím odměn do grantů). Doporučujeme hledat řešení a radit se s kolegy, jak osobní finance řeší ve svých organizacích.  

Stále více se bude muset dbát též na skloubení úspornosti a udržitelnosti. Při nákupu komodit by se měly upřednostňovat místní dodavatelé a mělo by se dbát na snižování uhlíkové stopy. U organizací, které spravují velké budovy, jsou největším zdrojem uhlíkových emisí náklady na energie. Výběrem uhlíkově šetrnějšího dodavatele je možné dramaticky snížit uhlíkovou stopu organizace. Nabízí se rovněž forma nákupů z druhé ruky nebo sdílení. 

Výdaje je nutné přizpůsobovat potřebám strategického rozvoje, pokud se chceme zaměřit na rozvoj pracovníků, musíme alokovat finance do této kapitoly, pokud budeme chtít zlepšit prostředí, musíme se zaměřit na investice. 

Odkazy na metody


Business Model Generation 

SWOT analýza

Aby se vám web dobře používal (Souhlas s cookies)
Pro co nejpohodlnější používání webu potřebujeme váš souhlas se zpracováním souborů cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko „Povolit vše“.
Souhlas můžete odmítnout zde