Vnější prostředí
Pro úspěšné fungování organizace je třeba vědět, v jakém se pohybujete prostředí a jak se mění společnost. Je nutné vnímat konkurenci a možnosti spolupráce. Existují organizace s podobným posláním? Jaká je vaše konkurenční výhoda? Vnímáte konkurenty jako ohrožení, nebo jako partnery?
Vývoj společnosti
Kulturní organizace oproti výrobním či obchodním firmám předávají svému publiku služby a díla, která nesou duchovní hodnoty. Jako šiřitelé hodnot byste měli citlivě vnímat dění okolo vás a reflektovat ho ve svých činnostech. Žijeme v kritické, rychle se měnící době, která má dopad na společnost, její hodnoty i trendy. Ty jsou klíčem k pochopení naší budoucnosti. Klimatická krize, individualizace, globalizace, urbanizace, robotizace, digitalizace a stárnutí populace představují zásadní fenomény utvářející současnost i budoucnost. Dochází ke změnám chování generací, nejen těch mladších X, Y, Z, ale i seniorů. Je třeba představovat nová témata a nabízet je novým způsobem, což se zákonitě odrazí ve všech odděleních organizace.
Konkurent partnerem
Když poznáme svou konkurenci, můžeme se vůči ní lépe vymezit a obavy z ní pravděpodobně klesnou. Navíc se nabízí i možnost s „konkurentem“ spolupracovat. K tomu je zapotřebí provést průzkum trhu s cílem zjistit možné protínání našich činností a služeb. Je jednoznačně výhodnější spolupracovat a vzájemně se doplňovat (při realizaci mezinárodních projektů, pořádání větších akcí, vhodném volení termínů, doplňování programové nabídky nebo při propagaci).
Zároveň je obtížné hodnotit organizaci, kterou vedete. Proto doporučujeme vyhledat a získat zpětnou vazbu od kolegů z jiných kulturních i dalších organizací v místě a v okolí vašeho působení.
Analýza vnějšího prostředí
Pro poznání konkurence a zasazení vaší činnosti do širšího vnějšího prostředí pomůže situační analýza PESTLE.
Metody