Vnitřní komunikace

Péče o zaměstnance je klíčovou, ovšem často opomíjenou zodpovědností ředitele organizace. Přátelská atmosféra a dobré vztahy mezi kolegy přináší lepší výsledky. Spokojenost uvnitř se projevuje i navenek.

Péče o zaměstnance 

Je třeba pečovat o rozvoj a motivaci každého zaměstnance, budovat důvěru a pocit zodpovědnosti. Po mnoha letech na jedné pozici se zaměstnanci mohou potýkat s vyhořením, rutinou. Někteří mohou být přepracovaní, jiní mohou pracovat méně. Proto je dobrou praxí šéfa pravidelně se sejít s každým zaměstnancem a hovořit o tom, jak dotyčný svou práci vykonává, jestli je spokojen v týmu nebo jaké má očekávání do budoucna. Z těchto hodnoticích pohovorů potom mohou vyplývat revize popisů práce, nastavení profesního rozvoje, ale i organizační a procesní změny. Hodnoticí pohovory pomáhají vedoucím učinit si celkový obraz o struktuře pracovníků, o jejich výkonnosti a vztazích. Jsou základem pro získání zpětné vazby, ale i posílení důvěry. Hlavním obsahem hodnoticího pohovoru je vyjádření hodnoceného, co se mu povedlo, co se naopak nedaří a jakou podporu očekává od vedení. Pohovory nemusí mít formální charakter, mohou být stručné, ale je třeba zaměstnancům tento prostor poskytnout.

Motivace týmu 

Přátelská a motivující atmosféra v organizace je ideální, ovšem nikoliv samozřejmá. Motivovanější týmy najdeme v menších neziskových organizacích, kde se ovšem mohou zároveň kvůli vysokému pracovnímu nasazení a většímu stresu potýkat častěji s vyhořením. Naopak ve větších kulturních institucích narážejí zaměstnanci na rutinu a nižší pracovní motivaci. Existuje řada přístupů, jak budovat tým a jak se nežádoucím pocitům a vztahům vyhnout. V případě problémů v mezilidských vztazích podpořte týmovou práci –⁠ může pomoci brainstorming, společné výjezdy či služební cesty nebo společná práce na strategických dokumentech (vhodné jsou SWOT nebo BMG). K neshodám vedou chybně nastavená nebo neexistující pravidla v organizaci práce. Pokud nefunguje komunikace, zjistěte, zda jsou hodnoty jednotlivců v souladu s hodnotami organizace.

Špatné vztahy = špatné výsledky 

Pokud se potýkáte se špatnou vnitřní komunikací, hledejte aktivně její příčinu. Ve spolupráci s kolegy, kterých se problematická komunikace týká, najděte následně řešení. Důvodů může být mnoho a zdroj neshod může být jinde, než si myslíte, proto je zásadní nepříjemné záležitosti otevírat, dobře je popsat a hovořit o nich. Netolerujte šíření pomluv. Některé pracovní týmy (i v kulturním sektoru) organizují pravidelné týmové supervize. Pokud jsou vztahy v organizaci opravdu špatné, je třeba řešit jejich zlepšení v rámci strategického plánu jako jeden z dlouhodobých cílů.

Lídr versus manažer 

Manažer je osoba, která má na starost řízení podniku, týmu či oddělení. Jeho hlavní úlohou bývá rozdělení prací, stanovení plánu a hlídání jeho plnění, strategické a operativní plánování a tvorba zisku. Lídrem se manažer stává v okamžiku, kdy dokáže vnímat potřeby svých podřízených a umí je vést, motivovat, rozvíjet a vzdělávat prostřednictvím odborných školení, jazykových kurzů či podpory osobního a duševního rozvoje nebo emoční inteligence. Leadership představuje vedení lidí, při kterém lidé za lídrem přirozeně jdou proto, že je nadchnul pro společnou vizi a že jim jde sám příkladem.


Zdroje

Frederic Laloux: Budoucnost organizací